Selecteer een pagina

Woehoe, wat word ik verwend dit televisie seizoen. Als week-als-een-mossel-wordend-persoon bij het zien van mensen die stappen zetten in persoonlijke groei kom ik deze winter echt aan mijn trekken. Programma’s als Taboe, Therapie en Andermans Zaken zijn hier voorgeprogrammeerd en worden zonder uitzondering van de eerste tot de laatste seconde bekeken.

Je zou kunnen denken (en misschien doe je dat ook wel 🙂) : “wat heeft een programma dat over je bedrijf runnen gaat te maken met persoonlijke groei?” Alles! Want achter dat bedrijf staat een mens. Met zijn eigen belemmerende overtuigingen en zijn eigen blik op de wereld. Dat is wat ik zie bij elke uitzending.

De ondernemer komt, dankzij alle tools en handvatten die Kamal Kharmach aanreikt , dichter bij de mens die hij is. Ondernemers worden financieel bewuster en dat geeft rust, niet alleen mentaal.  Dan is er ruimte voor andere dingen die minstens even belangrijk zijn: het gezin, de partner, me-time.  En het gebeurt iedere aflevering opnieuw.

Weet je, als je je zorgen maakt om je financiën, om je bedrijf (dat meestal de weerspiegeling is van iets wat je heel nauw aan het hart ligt) dan leef je niet echt. Je zit in een soort van overlevingsmodus. Er is geen ruimte voor meer dan blijven ademen en voortdoen zolang je kunt. Een beetje zoals liggen spartelen in het midden van de zee zonder reddingsvest. Het enige wat dan aan de orde is, is : ademen en trappelen. Tot uitputting toe.

Veel van de deelnemende ondernemers zitten aan dat randje van totale uitputting. Klaar om kopje onder te gaan. Er zijn heel wat reddingstroepen nodig om het zinkend bedrijf terug zeewaardig te krijgen. De experten van het Neutraal syndicaat voor Zelfstandigen worden ingeschakeld, Unizo en marketingbureaus komen to the rescue, bekende Vlamingen in de business of supervakmensen tonen hoe zij het doen … Goed voor die ondernemer maar hoe doe jij dat als niet-door-Kamal-uitverkorene?

Ik geef je graag wat tips aan de hand van wat je ziet in de afleveringen maar dan vertaald naar dienstverleners toe. En laten we dat doen op West-Vlaamse wijze : wa gebben we heleerd vandaag? 

 

tip 1 : loon naar werk

Je bedrijf hoort voor jou te zorgen en niet omgekeerd. Hoe vaak hoor ik mensen in bijberoep maar ook ondernemers in hoofdberoep zeggen : “ja, nee, ik geef mezelf een salaris als er op het eind van de maand overblijft” of “ja maar ik heb mijn hoofdjob, ik moet niet kunnen leven van mijn bijberoep”.

En ook al is dat misschien feitelijk waar, jij levert prestaties voor jouw bedrijf en dat vraagt om vergoed te worden. Jij bent de beste werknemer van jouw zaak. Verdient dat dan geen salaris? 

 

tip 2 : onverkochte stock/niet gebruikte producten

Deze tip lijkt meer voor ondernemers die producten verkopen. Je zou denken dat dat dit voor dienstverleners minder een rol speelt. En daar vergis je je in.

Het wil niet zeggen omdat je geen stock hebt dat je geld niet kan vastzitten. Heb je software waar je een abonnement voor betaald maar niet of onvoldoende gebruikt : bv Canva of Huddle of een andere tool? Dan zit ook een stuk van jouw geld vast, je kunt een euro immers maar 1 keer uitgeven. Geef je dan geld aan iets wat je niet gebruikt of stop je met betalen voor ongebruikte zaken en hou je je zuurverdiende centen voor dingen die echt bijdragen aan de groei van je zaak?

tip 3 : geen visie

Weten wat je wil en daar ook consequent naar handelen. Niet het meest eenvoudig. Wel één van de dingen die je het meest voldoening zal geven en je het meest kans op slagen heeft om ook daar uit te komen waar jij van droomt.

Er ontstaat vaak verwarring tussen de termen missie en visie. Het ene is de droom en het andere vertaalt de droom naar uitvoering toe. Waarom doe je wat je doet en hoe ga je daar heen?

Een missie is niet iets wat je zomaar eventjes in twee tellen op papier zet. Daar moet wat contemplatie over gaan om de juiste woorden te vinden. Je missie moet je bijna lijfelijk kunnen voelen als je hem uitspreekt. Ik voel me steeds vurig worden en licht emotioneel als ik mijn missie uitspreek of er zelfs maar aan denk. Op een mindere dag waar alles tegengaat en ik niet goed geslapen heb, laat ik deze even passeren en dan weet ik weer waarom ik toch doorzet. Probeer het eens, het werkt echt.

Je visie is dan wat je op lange termijn wilt bereiken met je bedrijf zodat je je missie in de wereld kunt zetten. Hou je bij het bedenken van je visie niet in, het mag best wat groots zijn. Als je iets bedenkt dat je morgen kunt afvinken, dan was het geen visie. Eerder een todo.

Een visie geeft je richting. Als je keuzes moet maken kun je checken welke beslissing je dichter bij je visie brengt. Een visie hebben zorgt voor duidelijkheid: waar ga ik heen ? In het geval van de pupil van Kamal : ik maak zetels op maat. Heb ik dan een grote toonzaal met diverse kant en klare producten nodig? Nee. Keuze gemaakt.

 

 

Dus, wat hebben we geleerd :

  1. keer jezelf elke maand een vast salaris uit, net als je ook met een werknemer zou doen
  2. bekijk je kosten en schrap wat niet echt bijdraagt aan de groei van je bedrijf.
  3. noteer jouw missie en visie zodat je duidelijk weet of je de goeie richting op loopt met jouw bedrijf